
March/April 1993 | Contents

IRAQGATE

The Big One That (Almost) Got Away

Who Chased it -- and Who Didn't

by Russ W. Baker

Baker, a member of the adjunct faculty at Columbia University's

Graduate School of Journalism, is a free-lance writer who regularly

contributes to The Village Voice. Research assistance was provided

by Julie Asher in Washington and Daniel Eisenberg in New York.

ABC News Nightline opened last June 9 with words to make
the heart stop. "It is becoming increasingly clear," said a grave

Ted Koppel, "that George Bush, operating largely behind the

scenes throughout the 1980s, initiated and supported much of
the financing, intelligence, and military help that built

Saddam's Iraq into the aggressive power that the United States

ultimately had to destroy."

Is this accurate? Just about every reporter following the story

thinks so. Most say that the so-called Iraqgate scandal is far

more significant then either Watergate or Iran-contra, both in
its scope and its consequences. And all believe that, with

investigations continuing, it is bound to get bigger.

Why, then, have some of our top papers provided so little
coverage? Certainly, if you watched Nightline or read the

London Financial Times or the Los Angeles Times, you saw

this monster grow. But if you studied the news columns of The
Washington Post or, especially, The New York Times, you

practically missed the whole thing. Those two papers were

very slow to come to the story and, when they finally did get to
it, their pieces all too frequently were boring, complicated,and

short of the analysis readers required to fathom just what was

going on. More to the point, they often ignored revelations by
competitors.

The result: readers who neither grasp nor care about the facts

behind facile imagery like The Butcher of Baghdad and

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

 14



Operation Desert Storm. In particular, readers who do not

follow the story of the Banca Nazionale del Lavoro, which
apparently served as a paymaster for Saddam's arms buildup,

and thus became a player in the largest bank-fraud case in U.S.

history.

Complex, challenging, mind-boggling stories (from Iran-contra

to the S&L crisis to BCCI) increasingly define our times: yet

we don't appear to be getting any better telling them. In the
interest of learning from our mistakes, this reporter examined

several hundred articles and television transcripts on Iraqgate

and spoke to dozens of reporters, experts, and generally well-
informed news consumers.

Before evaluating the coverage, let's summarize the Iraqgate

story itself:

ARMING SADDAM

The United States and its European allies have laws and

policies designed to prevent arms and military technology from
getting into the hands of developing countries, especially

where there is a likelihood of their reckless deployment. If

these controls were aimed at anyone, certainly they were aimed
at the highly repressive, swaggering Iraqi regime, with its

history of threatening both its neighbors and its citizens.

Still, when Saddam went to war against Iran, becoming the
world's chief practitioner of chemical warfare, U.S.

realpolitikers dubbed him the lesser of two evils, and the one

less likely to disrupt the oil flow. The essence of Iraqgate is
that secret efforts to support him became the order of the day,

both during his long war with Iran and afterward.

Much of what Saddam received from the West was not arms
per se, but so-called dual-use technology -- ultra sophisticated

computers, armored ambulances, helicopters, chemicals, and

the like, with potential civilian uses as well as military
applications. We've learned by now that a vast network of

companies, based in the U.S. and abroad, eagerly fed the Iraqi

war machine right up until August 1990, when Saddam
invaded Kuwait.

And we've learned that the obscure Atlanta branch of Italy's

largest bank, Banca Nazionale del Lavoro, relying partially on
U.S. taxpayer-guaranteed loans, funneled $ 5 billion to Iraq

from 1985 to 1989. Some government-backed loans were

supposed to be for agricultural purposes, but were used to
facilitate the purchase of stronger stuff than wheat. Federal

Reserve and Agriculture department memos warned of

suspected abuses by Iraq, which apparently took advantage of
the loans to free up funds for munitions. U.S. taxpayers have

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

2 of 14



been left holding the bag for what looks like $ 2 billion in

defaulted loans to Iraq.

All of this was not yet clear in August 1989, when FBI agents

raided U.S. branches of BNL, hitting the jackpot in Atlanta.

The branch manager in that city, Christopher Drogoul, was
charged with making unauthorized, clandestine, and illegal

loans to Iraq -- some of which, according to the indictment,

were used to purchase arms and weapons technology. Yet three
months after the raid, White House officials went right on

backing Saddam, approving $ 1 billion more in U.S.

government loan guarantees for farm exports to Iraq, even
though it was becoming clear that the country was beating

plowshares into swords.

At the time, inquiring minds wondered whether Drogoul could
possibly have acted alone in such a mammoth operation, as the

U.S. government alleged. Was there a formal, secret plan to

arm Iraq? And did the U.S. government engage in a massive
coverup when evidence of such a plan began to emerge?

In fact, we now know that in February 1990, then Attorney

General Dick Thornburgh blocked U.S. investigators from
traveling to Rome and Istanbul to pursue the case. And that the

lead investigator lacked the basic financial know-how to

handle such an investigation, and made an extraordinarily
feeble effort to get to the bottom of things. More damningly,

we know know that mid-level staffers at the commerce

department altered Iraqi export licenses to obscure the exported
materials' military function -- before sending the documents on

to Congress, which was investigating the affair.

Eventually, it would turn out that elements of the U.S.
government almost certainly knew that Drogoul was funneling

U.S.-backed loans -- intended for the purchase of agricultural

products, machinery, trucks, and other U.S. goods -- into dual-
use technology and outright military technology. And that the

British government was fully aware of the operations of Matrix

Churchill, a British firm with an Ohio branch, which was not
only at the center of the Iraqi procurement network but was

also funded by BNL Atlanta. (Precision equipment supplied by

Matrix Churchill was reportedly a target this January when the
Western allies renewed their attack on Iraq).

It would later be alleged by bank executives that the Italian

government, long a close U.S. ally as well as BNL's ultimate
owner, had knowledge of BNL's loan diversions. It looked to

some like an international coalition. As New York Times

columnist William Safire argued last December 7, "Iraqgate is
uniquely horrendous: a scandal about the systematic abuse of

power by misguided leaders of three democratic nations to

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

3 of 14



secretly finance the arms buildup of a dictator."

Safire had been on the case since 1989, turning out slashing
op-ed pieces. But readers of the Times's news pages must have

wondered where Safire's body-blows were coming from, since

the news columns contained almost nothing about Iraqgate for
the longest time.

THE COVERAGE

Not everyone was slow to spot trouble. The coverage might be
said to have begun in 1987, when Alan Friedman, a

correspondent in Italy for the London Financial Times who

was writing a book -- Agnelli: Fiat, and the Network of Italian
Power -- learned of a European-based arms-procurement

network that had gathered equipment for Iraq. In the book,

published in 1988, he explored a five-year-old joint Argentine-
Egyptian-Iraqi effort to build a ballistic missile capable of

carrying a nuclear warhead, code-named CONDOR 2.

Friedman's claims that Iraq was developing a nuclear weapon
were shrugged off by colleagues in the press.

In August 1989, while working in Milan, Friedman noticed a

four-line press release from Banca Nazionale del Lavoro.
"Irregularities," it seemed, had been uncovered at BNL's

Atlanta branch. (Later, Friedman would learn that this was the

bank's way of acknowledging something troubling that had just
transpired, unnoticed by the press: the FBI raids on BNL's U.S.

branches.) Shortly thereafter, a London tipster told Friedman to

look at a seemingly unrelated story -- the possible role of a
British company, Matrix Churchill, in secretly arming Iraq.

When Friedman phoned a source in Rome and mentioned both

firms, he was told to get on a plane and come down for a little
chat. It lasted all night.

Beginning in September 1989, a Financial Times team,

reporting from Milan, Baghdad, and London, laid out the first
charges that BNL, relying heavily on U.S. government-

guaranteed loans, was funding Iraqi chemical and nuclear

weapons work. Led by Friedman, who relocated to New York
City in early 1990, the reporters went on to produce about 300

articles over three years, painting a compelling portrait of a

massive -- and seemingly coordinated -- international effort to
aid Iraq. For the next two and a half years, the Financial Times

provided the only continuous newspaper reportage on the

subject.

The London paper tied CONDOR 2 to BNL Atlanta -- which

had just been publicly identified as the source of $ 3 billion in

unauthorized loans to Iraq. And in one 1989 article it warned
that the BNL story was more than just another dull tale of

banking malfeasance: "The CONDOR story raises questions

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

4 of 14



about the effectiveness of the commitment of Western

governments to preventing military technology transfer." It
pointed out that, while U.S. intelligence had long bragged

about aggressively monitoring the transfer of military

technology, Washington had fallen down on the job. The paper
noted that if government sleuths had been serious about

stopping the arms flow, they could have followed either the

money trail or the technology trail. "In each case, they appear
to have slipped up," it concluded.

The Financial Times extensively quoted top former officials at

the International Monetary Fund, the Pentagon, and elsewhere,
who expressed alarm over Export-Import Bank loan guarantees

to Iraq. Some asserted that Washington had, as one of them put

it, "allowed and abetted the development and stockpiling of a
major chemical warfare capability" in Iraq. Among the

companies shipping militarily useful technology under the eye

of the government, according to the Financial Times, were
Hewlett-Packard, Tektronix, and Matrix Churchill, through its

Ohio branch.

The most striking thing about the paper's revelations is that
they were published before Saddam Hussein invaded Kuwait in

1990. Douglas Frantz of the Los Angeles Times, who deserves

a lot of credit for his own reporting on Iraqgate, nevertheless
says the Financial Times was without question the early leader

on the story. "Events subsequent have shown inmost cases they

were on the money," he says.

By early 1990 the Financial Times was no longer alone.

Representative Henry Gonzalez, chairman of the House

Banking Committee (who also had noticed the four-line BNL
press release back in 1989), began a long, lonely crusade to

expose the affair. Soon he would be entering related documents

into the Congressional Record in late-night speeches before an
empty chamber. Attorney General Thornburgh even wrote to

him, demanding that he stop looking into BNL in the interests

of "national security." He didn't. Meanwhile, many reporters,
accepting the administration's line that it was shocked --

shocked! -- to discover the BNL subterfuge, treated Gonzalez

as a crank.

On August 2, 1990, Saddam Hussein invaded Kuwait and the

debate began in the U.S. over an appropriate response. But

only a handful of reporters bothered to ask where he had
acquired the military muscle for the invasion. One who did,

Thomas L. Flannery of the Intelligencer Journal, a 45,000-

circulation paper in Lancaster, Pennsylvania, warned in
November: "If U.S. and Iraqi troops engage in combat in the

Persian Gulf, weapons technology developed in Lancaster and

indirectly sold to Iraq will probably be used against U.S.

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

5 of 14



forces. . . . And aiding in this . . . technology transfer was the

Iraqi-owned, British-based precision tooling firm Matrix
Churchill, whose U.S. operations in Ohio were recently linked

to a sophisticated Iraqi weapons procurement network."

Flannery, who wrote in impressive string of stories identifying
Pennsylvania companies that supplied Iraq, had been hired by

the Financial Times as an occasional stringer the year before.

Meanwhile, The Village Voice published a major investigation
by free-lancer Murray Waas in its December 18, 1990, issue.

Under the headline GULFGATE: HOW THE U.S. SECRETLY

ARMED IRAQ, Waas pulled together a massive amount of
information, ranging from senior White House officials'

accounts that George Bush was a behind-the-scenes advocate

of a pro-Iraq tilt, to an accounting of U.S. trade with Iraq that
had a potential military application. "That American troops

could be killed or maimed because of a covert decision to arm

Iraq," Waas wrote, "is the most serious consequence of a U.S.
foreign policy formulated and executed in secret, without the

advice and consent of the American public."

The gulf war began shortly after, on January 16, 1991, and the
media went wild. But when it ended six weeks later, most

Americans knew little more about the war's root causes then

they did before.

There would, however, be more to the story. Within hours after

hostilities ceased on February 27 -- and nine-teen months after

the FBI had raided BNL -- the government indicted Drogoul,
painting him as a lone-wolf financier of the Iraqi war machine.

He was charged with defrauding his Rome employers of

billions of dollars.

Nightline, which had been looking at Iraqgate for some time,

hooked up with the Financial Times in an unusual and

productive arrangement. On May 2, 1991, the team reported
the secret minutes of the President's National Advisory

Council, at which, despite earlier reports of abuses, an

undersecretary of state declared that terminating Iraqi loans
would be "contrary to the president's intentions."

Nightline/Financial Times also cited intelligence reports that

Iraq was using U.S. government farm credits to procure
military technology. On July 3, 1991, the Financial Times

reported that a Florida company run by an Iraqi national had

produced cyanide -- some of which went to Iraq for use in
chemical weapons -- and had shipped it via a CIA contractor.

In another unusual and productive partnership, Douglas Frantz

of the Los Angeles Times teamed up with The Village Voice's
Murray Waas. The Times published the first of their three-part

series on February 23, 1992. "Classified documents obtained

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

6 of 14



by the Times show . . . a long-secret pattern of personal efforts

by Bush -- both as President and as Vice-President -- to support
and placate the Iraqi dictator," the paper reported. It cited a

top-secret National Security decision directive signed by

President Bush in 1989, ordering closer ties with Baghdad and
paving the way for $ 1 billion in new aid. Although the

directive had been briefly described in other publications, the

Times put it in context. Assistance from Washington was
critical for Iraq, Frantz and Waas pointed out, since

international bankers had cut off virtually all loans to Baghdad

because Iraq was falling behind on repayments -- precisely
because it was busily pouring millions into arms purchases.

And it emphasized the striking fact -- buried deep in a 1991

Washington Press piece -- that Secretary of State James Baker,
after meeting with Iraqi Foreign Minister Tariq Aziz in

October 1989, intervened personally to support U.S.

government loan guarantees to Iraq.

"Nobody responded to that [February 1992] series," says

Frantz. "That week, Gonzalez went onto the house floor to

deliver another speech, and nobody followed that either." The
Los Angeles Times went on to publish 100 articles exploring

the history of U.S.-Iraq relations before and after the war. The

reportage was, admirably, light on anonymous sources and
heavy on information from internal documents, shared with the

paper by government employees troubled by what they had

seen.

Still, the top national papers ignored most of the Financial

Times/Nightline and Los Angeles Times revelations. In fact,

when in March an obscure Italian newspaper reported
Drogoul's claim that both the Italian and U.S. governments had

known and approved of his lending operation, only the

Financial Times picked up the story.

Things began to heat up last June when, in an abrupt turnabout,

the feds suddenly agreed to drop 287 of 347 charges against

Drogoul in return for a guilty plea and pledge of cooperation.
Drogoul, who had asked for an opportunity to explain his

actions fully, suddenly decided to go mute. A troubled Judge

Marvin Shoob, presiding over Drogoul's case, wrote to the
head of the House Judiciary Committee: "[Drogoul] decided

not to provide a statement until sentencing, after debriefing

over a two-month period by the government."

By July, five other congressional committees had joined

Gonzalez's banking panel in launching probes into various

aspects of the Iraqgate affair, and Democrats were demanding
that an independent prosecutor be named to investigate it.

Since Drogoul had made a deal, the fall sentencing hearings

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

 14



were expected to be brief. But they turned into a major show

when, in October, Drogoul's lawyer suddenly began
introducing new evidence that the head office of the Italian-

government-owned bank had known all along what Drogoul

was up to. He also produced testimony suggesting that figures
with ties to U.S. intelligence may have been involved. The

prosecution quickly asked to withdraw its plea bargain, and

agreed to a trial (which had the net effect of postponing public
airing of the affair until after the November election).

Earlier, The Village Voice's Robert Hennelly had assembeled a

massive timeline documenting a pro-Saddam U.S. tilt dating
back a full decade. He concluded: "At worst, that support was a

frightening exercise in capitalistic opportunism (we made

money both supporting and attacking Hussein). . . ."

THE PACK JOINS IN

Drogoul's plea bargain and sentencing hearing provided a

perfect new peg, and everyone finally jumped in. With the
Financial Times far in the lead and the Los Angeles Times, The

Washington Post, and The Wall Street Journal -- got into

Iraqgate late, leaving beat reporters struggling to untangle the
story's many complex international strands.

The Journal set the pace. Chiefly through reporter John Fialka,

the paper made up for its late awakening by demystifying
technicalities through striking headlines and crystal-clear

prose. Despite a small general news hole, the Journal

constantly found space for explanatory Iraqgate pieces.

The Post's early coverage had a protective tone. In July,

reporter John Goshko wrote about Bush administration actions

that "unwittingly bolstered" Iraq's military. And he asserted:
"The record suggests that Bush . . . Baker and other senior

foreign policy advisers were not paying much attention to Iraq.

. . ."

The Post's R. Jeffrey Smith, whose Iraqgate coverage included

the Drogoul hearing, produced several exclusives from

Washington sources. Yet the paper did not significantly
advance the story. "It was a story with high political content,

and a paucity of hard evidence to back up charges of

conspiracy," Smith says. "Some papers allowed themselves to
be manipulated, acting almost as agents of the Democratic

opposition. Some people made this a crusade."

The New York Times, meanwhile, shifted into high gear -- and
promptly crashed into a pile of charges and countercharges. To

cover BNL and the Drogoul sentencing, the Times brought in

Elaine Sciolino, the national security correspondent, who had
returned to daily reporting after writing a book about Iraq. She

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

 14



had other credentials that might have been helpful: she had

served as Newsweek's Rome bureau chief before coming to the
Times, and had covered intelligence matters for years.

She came in cold, and her sudden coverage was almost without

context, since, aside from columnist William Safire, the
newspaper had failed to follow up on the massive amount of

evidence already gathered by others in the greater Iraqgate

story. When much of the Financial Times's early scoop
material resurfaced during the trial, the Times reported some of

it -- without noting who had originally unearthed it. Safire, on

the other hand, cited the Financial Times often in his early
crusade to rise above his paper's seeming indifference to the

larger scandal. During Drogoul's hearings, the Times brought

in Martin Tolchin, an old Washington hand. He had covered
the Neil Bush S&L affair, and seemed adept at telling this story

clearly, but he made only a cameo appearance.

THE FOOL ON THE HILL

The Times largely ignored Representative Gonzalez,

meanwhile, as he made his allegations and entered supporting

documents into the Congressional Record. Sciolino got around
to a close look at the man making the charges on July 3. Her

piece, headed ECCENTRIC STILL BUT OBSCURE NO

MORE, cast Gonzalez as something of a buffoon, and included
charges that his disclosure of sensitive information was a threat

to national security -- without explaining why it would be. The

piece could almost be read as a justification for the Times's
failure to follow Gonzalez's earlier charges.

The Journal, which regularly reported Gonzalez's steady flow

of documents and pronouncements, was far more charitable in
Fialka's July 31 profile of the congressman. Headed LONER

GONZALEZ TOILS TO EXPOSE WHITE HOUSE ROLE IN

AIDING IRAQ IN YEARS LEADING UP TO GULF WAR, it
presented a tough, uncorruptible maverick.

WHAT THEY MISSED

Many incendiary allegations reported by the Journal, the Los
Angeles Times, and The Atlanta Constitution (covering the

Drogoul hearing in its home town) were simply ignored by The

New York Times, and sometimes by The Washington Post, as
well. A few of many examples, all from 1992:

Intelligence Connections?

On October 3, the Journal reported Drogoul's assertion that the
director general of Iraq's Ministry of Industry and Military

Production had told him "We are all in this together. The

intelligence service of the U.S. government works very closely

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker .htm

9 of 14



with the intelligence service of the Iraq government." Three

weeks later, the Journal reported that Gonzalez "produced a
phone-book-sized packet of documents" showing the

involvement of U.S. exporting firms. The documents

mentioned one, RD&D International of Vienna, Virginia --
which designed parts for Iraq's howitzers and was financed

through BNL -- that was run by a man with reputed

connections to U.S. intelligence. The Times and the Post
missed the first story and failed to follow up on the second.

Quayle involvement?

On three separate occasions it was reported (first by
Representative Gonzalez, then by The Atlanta Constitution,

and finally by the Journal) that BNL bankers claimed that

companies seeking Iraqi business had come to the Atlanta
branch at the urging of Vice-President Dan Quayle. One such

corporation was owned by a man with close personal and

business ties to the Quayle family; he built a brass refinery that
recycled spent Iraqi artillery shells. Neither the Times nor the

Post reported this.

Scuds and Superguns?

September 16: the Journal, in a piece headed IRAQ FUNDED

SCUDS WITH MONEY GAINED FRAUDULENTLY IN

U.S., INVESTIGATOR SAYS, recounted prosecution
testimony that Drogoul had toured an Iraqi military facility,

was shown a drawing of a missile, and was told that it had

been financed through BNL Atlanta. The Atlanta Constitution
reported this, as did the Los Angeles Times, whose lead stated:

"Loans from an Italian bank branch here paid for improving

Iraqi Scud missiles like the one that killed 28 Americans in the
Persian Gulf War, a top federal investigator testified Tuesday."

The Times and Post didn't report the story.

How high does it go?

September 23: The Constitution reported that Judge Shoob,

complaining in open court about the prosecution's failure to

call BNL officials to testify, actually sought to call his own
witness. The Journal quoted Shoob: "I've read all the secret

documents, and I can't believe [Drogoul] was the sole actor or

principal actor in the enterprise." The Times and Post were
AWOL on this story.

A question of bribery?

Even when the Times raised startling facts, it often failed to
follow up on itself. On October 17 the newspaper noted that

the CIA had "uncovered a document suggesting the possible

payoff of government officials in the United States and Italy in

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

10 of 14



the elaborate bank-fraud case." Readers of the Times never

learned more about this development.

DON'T FOLLOW ME, I'M LOST

In other cases, the Big Two -- but particularly The New York

Times -- simply muddled matters.

In October, it was revealed that the CIA had withheld from

Congress -- and possibly from prosecutors -- crucial

documents showing what the government knew about BNL.
The Justice department blamed the CIA the CIA blamed the

Justice department; and Senator David Boren, chairman of the

Senate intelligence committee, got angry at everyone.

Sciolino did her most energetic work covering this turf battle,

often using unnamed sources, which made it difficult to discern

whose agenda was being advanced. And although the Times
finally started producing exclusives in its coverage of this

matter, its daily revelations over the finger-pointing were hard

to follow and did little to foster understanding of the bigger
story. (In the end, evidence suggested that the CIA had

withheld the documents at the request of Justice. If so, in

retrospect, the story was the collusion, not the feud.)

Readers' comprehension suffered when this complex story was

reported as a he said-she said exercise. Here's Sciolino on

October 11, writing about the intergovernmental feud: "The
unusual finger-pointing over the case came after reports that

CIA officials had disclosed to Congress on Thursday that, at

the urging of the Justice Department, they had deliberately
withheld information about the bank fraud from federal

prosecutors in Atlanta. . . . CIA and Justice Department

officials denied those reports today. . . . But their denials came
amid a new disclosure by lawmakers that the Justice

Department also had withheld information that the CIA wanted

to make public. . . . The CIA, the Justice Department, and the
Bush Administration have all denied wrongdoing in the case. .

. . In a sharply worded statement today, the CIA denied that its

officials had told the Senate Committee that it had deliberately
withheld information from Federal prosecutors in Atlanta at

the urging of the Justice Department."

Wording like this, one television producer who has followed
Iraqgate observed, "makes The New York Times responsible

for gross public apathy."

Dean Baquet, who had earned a reputation as a formidable
investigative reporter during his years with the Chicago

Tribune, worked to advance the story on several occasions,

especially covering Matrix Churchill developments in a
separate trial in London. But he was only sporadically assigned

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

11 of 14



to the story.

On October 18, Sciolino and Baquet wrote an overview piece,
a belated effort to advance the story, although they appeared

hesitant to state what, for others, had been all but proven long

ago. Notice the qualifiers: "Some Congressional Democrats
say the recent revelations are only a tiny part of a two-pronged

Government-wide cover-up; to protect and conceal its dealings

with Mr. Hussein, and to accommodate the Italian government.
Even more ominously, these critics, without any real proof,

have begun to suggest that the administration knew about the

loans all along."

Six congressional committees was hardly "some" Democrats;

the revelations were hardly "recent"; the evidence of

administration knowledge was, by now, fairly overwhelming.
As even the national-security minded columnist Jim Hoagland,

writing a week earlier in The Washington Post, put it, "That

Bush is tolerating a coverup on Iraq conducted by others on his
behalf can no longer be seriously doubted. That Bush has lied

about his knowledge of shipments of U.S. arms to Iraq can no

longer be seriously disputed."

On November 2, Representative Gonzalez announced that the

Agriculture department, which had approved BNL loans, had

learned back in 1990 for the CIA that BNL Rome was involved
in the alleged Atlanta fraud. This revelation not only

challenged the government's assertion that Drogoul had acted

alone, but also implied that a coverup was under way.

Gonzalez's disclosure represented another news peg. The

Journal covered the disclosure in a piece headed FARM

AGENCY KNEW SCOPE OF BNL FRAUD. Working from
the same material that same day, the Times, in a story headed

1990 LETTER ADDS NEW QUESTIONS ON CIA ROLE IN

IRAQ BANK CASE, chose to emphasize the CIA-Justice turf
battle, obscuring the main point: that the Agriculture

department was in the BNL loop. (And while the Journal cited

Gonzalez in the second paragraph, the Times waited until they
very last sentence to credit the congressman.)

Times deputy national editor Philip Taubman, who was deputy

bureau chief in Washington until late last year and supervised
much of the reporting on Iraqgate (except when it was assigned

to the paper's business or foreign desk), sees the Times's heavy

coverage of the CIA-Justice fight as a plus. "I don't think it's
inside baseball when two major branches of government are

involved in a donnybrook, both accusing each other of

malfeasance," he says.

Many reporters from other newspapers criticize the Time's

coverage of Iraqgate, and much of its coverage in general, for a

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

12 of 14



bias toward authority, an unwillingness to challenge power.

Taubman, however, sees his newspaper as properly cautious. "I
think it's off base to suggest that our coverage was somehow

deficient because we attempted to lay out what charges were

confirmed and which might still fall short of being confirmed,"
he says. "We try in all our stories to make clear what we don't

know, as well as what we know. And in a complicated story of

this type I think it's good journalism to clue the reader in where
inflammatory accusations are not yet, and may never be,

confirmable or provable."

Sciolino, who recently moved on to become the paper's chief
diplomatic correspondent, admits that coming in late to such a

complicated story was tough. "I couldn't summarize the story

in one sentence," she says. "That's what made it so difficult to
explain -- to an editor, to people at a cocktail party. It's even

more complicated than Iran-contra."

In retrospect, she says, "I think our paper could have done a
better job, especially in the beginning. One spinoff could be to

look at the whole arms procurement network around the world,

how independent arms dealers, banks, and governments who
own weapons-production facilities promote arms

proliferation." Yet, Sciolino adds, arms proliferation "is not a

sexy story."

She praises the Los Angeles Times for putting two people on

the story, and for treating it as an investigation rather than as a

beat story. She says her paper was hobbled because the story
affected several sections of the paper -- foreign, national, and

business -- and was parceled out to them. So no one editor was

in charge of coordinating coverage.

LESSONS

With Dragoul's new trial set for October, there is still time for

news organizations to wise up. Some things everyone agrees
on: besides exploring the proliferation of weapons into

unstable or dangerous hands, a serious Iraqgate investigation

would look at the power of America's largest corporations to
sway foreign policy in ways that help them make sales. The

Los Angeles Times, the Financial Times, and others did

explore this, but there was little follow-up. One exception was
the Journal, which led an October 12 piece this way: "In the

unfolding drama of how the U.S. financed and supplied

Saddam Hussein's Iraq, there's more than a walk-on part for
corporate America." The Journal's John Fialka cited a list of

major U.S. corporations that "saw Iraq as a gusher of business

-- so long as credits were wrung out of government agencies
such as the Agriculture department, Commodity Credit Corp.,

and the Export-Import Bank."

CJR - Iraqgate, by Russ W. Baker

 14



Serious coverage would also examine geopolitical

arrangements between countries like the U.S. and Italy, the
place of banks in global scandals, and the role of American and

foreign intelligence agencies in secretly carrying out policies

that the American people have not endorsed. And to do this it
would also seem necessary to report this story with some

distance from partisan sources, whether Robert Gates or Henry

Gonzalez, and not just count on leaks alone.

As it was, for a long time reporters couldn't even count on

partisan political warfare to generate scoops. In Congress, both

parties had repeatedly backed legislation authorizing farm
credits to Iraq -- despite warnings from Kurdish representatives

that the funds would end up being used against them, in the

form of poison gas. With no one to hand the story to the media
on a platter, unraveling it required following hunches, and

spending time and money -- serious investigative reporting that

roams far afield from the constraints of the conventional beat.

For ABC, which broke plenty of stories in concert with

London's Financial Times, only to watch them sink, covering

Iraqgate has been a sobering experience. "It's been very
frustrating for us," says Gordon Platt, a Nightline producer.

"We'd put it on the air, but there would be no follow-up by the

other press. We'd expect the Times or Post would pick up on it.
But until this last summer, they didn't."

As for why much of the press fears this kind of story, perhaps

Ted Koppel put it best. "There's a good reason why we in the
media are so partial to a nice, torrid sex scandal," he said as he

opened yet another Nightline Iraqgate report last July. "It is,

among other things, so easy to explain and so easy to
understand. Nothing at all, in other words, like allegations of a

government coverup, which tend to be not at all easy to

explain, and even more difficult to understand."

 14




